سفرنامه کربلا (بخش پایانی)
9 فوریه 2008
فرهنگ کوثر – شماره چهل و شش
نگاهى دوباره
شب دوم بعد از نماز مغرب و عشاء، توفيق زيارت ديگرى را پيدا كرديم. زيارت سراسرحماسه عاشورا را قرائت كرديم. بر امام حسين (عليه السلام) و شهداى كربلا درود فرستاديم وبر قاتلان جنايت كار آنان نفرين نموديم.
ضريح با صفا و سنگهاى يشمى رنگديوارها ما را به خود جذب كرده بود. حائرالحسينى و ديگر قسمتهاى حرم با زائران عارف سخن مىگفتند. آثار گلوله را بر روى ضريح مشاهده كرديم. اثر تيراندازىهاى فراوانى بر در و ديوار حرم نقش بسته بود. از زمين تا سقف، همه جا، حتى از در و ديوارهاى صحن و گلدسته ها آثار گلوله هاى كاليبر كوچك و بزرگ پيدا بود.
در يك لحظه حوادث تلخ قيام ملت مظلوم عراق در جلو چشمان ما ظاهر شد، حادثه اى كه مظلومان و بىپناهان را به حرم حسينى سوق داد. افراد زيادى كه به حرم پناه بردهبودند، در داخل حرم سيدالشهداء عليه السلام به شهادت رسيدند و به مولايشان و شهيدان هميشه شاهد تاريخ پيوستند. روحشان شادو راهشان پررهرو. بىاختيار بر ستمديدگان عصر خود گريه نموديم و مظلوميت آنان راهمانند مظلوميت مولايشان ديديم و قضاياىگذشته جلو چشم ما تجسم پيدا كرد، همانند جنايات متوكل – لعنةالله عليه – در سال 236ه .ق.
متوكل بر اساس كينه اى كه نسبت به اهل بيت عليهم السلام داشت، در مدت 15 سالحكومتخود، 4 بار دست به تخريب حرم مطهر زد و آن را با خاك يكسان نمود. مورخبزرگ، طبرى نوشته است:
متوكل فرمان داد قبرحسين بن على (عليه السلام)،خانهها و سراىهاى اطراف آن را ويران كنند و آن سرزمين (مقدس) را شخم زنند و در آنبذر بپاشند و سپس بر آن قبر و اطراف آن،آب ببندند; تا مردم را از زيارت و گرد آمدنباز دارند.
گفته شده است كه رئيس پليس آن روز درآن منطقه اعلام كرد: پس از سه روز هركسىرا در كنار قبر او (امام حسينعليه السلام) بيابيم، بهزندان مىفرستيم. از آن پس، مردم گريختندو از رهسپار شدن بدان جا دست كشيدند.همه جاى آن قبر (شريف) را شخم زدند وكاشتند. (1)
جنايات وهابيون در سال 1216 ه .قنسبتبه حرم حسينى براى ما تازه گرديد.آنان پس از كشتار فراوان، به تخريب حرمسالار شهيدان و ابوالفضل العباس(عليهما السلام)پرداختند واشياى ارزشمند و جواهراتگرانقدر آن جا را به يغما بردند.
سفاكان امروز بهترين فكرها و انديشهها راهدف قرار دادند و چهرههايى را كهمىتوانستند به امت اسلامى انسجامى دهند،نابود كردند و به خاك و خون كشيدند. در يكلحظه بدون اختيار با خود گفتيم:
«اللهم انا نشكوا اليك فقد نبينا و غيبةولينا و شدة الزمان علينا و وقوع الفتنبنا و تظاهر الاعداء و كثرة عدونا و قلة عددنا.» (2)؛ «بارالها! به تو شكوه مىكنيم كه پيامبر مادر ميان ما نيست و ولى امر ما (امامزمانعليه السلام) پنهان و غائب است، زمان بر ما سخت گرديده، فتنهها زياد شده و اطرافما را فرا گرفته است، دشمنان ما فراوان گشتهو تعداد ما اندك گرديده است.»
در اين نگاه دوباره با چشم دل ديديم كهخداوند منان لطفش شامل حال همه بندگانگرديده و اين بارگاه ملكوتى را – كه چندين بارمورد هجوم دشمنان اسلام و قرآن واهلبيتعليهم السلام قرار گرفته بود.- حفظ نمودهاست، بلكه نورانيت و صفا و جذابيتش رابيشتر نموده است.
خداوند سبحانمىفرمايد: «يريدون ان يطفؤا نوراللهبافواههم و يابى الله ان يتم نوره ولوكره الكافرون» ؛ آنان اراده كردند نور خدا را با دهانهايشان(تبليغات) خاموش كنند، ولى خداجز ايننمىخواهد كه نور خود را كامل كند،هرچند كافران ناخشنود باشند.
سير تاريخى حرم و مرقد ابا عبد الله الحسين عليه السلام
در اين جا مناسب است فهرستى ازسير تاريخى حرم و مرقد مطهر سالار شهيدان اباعبدالله الحسين عليه السلام را در پيشروى خوانندگان عزيز و زائران دلسوخته قراردهيم تا به بقاء و استمرار نور حسينى و عنايتخداوند توجه بيشتر پيدا كنند.
رديف / سال ه .ق / رخداد
1 / 61 / امام حسين(عليه السلام) پس از شهادت، در حائر حسينى به خاك سپرده شد.
2 / 65 / مختار بن ابوعبيده ثقفى برگرد مضجع امام ديوارى بر پا كرد و بر فراز اين چهار ديوارى – كه از دو سوى، دو در داشت.- گنبدى از آجر و گچ ساخت.
3 / 132 / دردوران ابوالعباس سفاح، دركنار مرقد امام(عليه السلام) سرپوشيدهاى ديگر بنا شد.
4 / 146 / در دوران ابوجعفر منصور، اين سرپوشيده ويران شد.
5 / 158 / درکی دوران مهدى عباسى، اين سرپوشيده از نو بنا شد.
6 / 171 / دردوران هارون اين سرپوشيده ويران و درختسدرى هم كه در كنار آن بود، بريده و سرانجام گنبد هم تخريب شد.
7 / 193 / در دوران امين، بناى حرم ازنو برپا شد.
8 / 236 / متوكلعباسى مرقد امامعليه السلام را ويران كرد و زمين آن را شخم زد.
9 / 247 / به فرمان منتصر عباسى، بناى حرم بازسازى و براى رهنمون شدن مردم بدان سوى، ستونى هم در جوارش ساخته شد. از آن پس، علويان و پيشاپيش همه، «سيد ابراهيم مجاب» به تدريجبه زيارت امامعليه السلام و سكونت گزيدن در جوار مرقد او روى آوردند.
10 / 273 / بنايى كه مختصر ساخته شده بود، رو به خرابى نهاد. محمد بن محمد بن زيد كه در طبرستان قيام كرده بود، به تجديد اين بنا پرداخت.
11 / 280 / «داعى علوى» گنبدى بر فراز قبرساخت كه بناى پايينى آن، دو در داشت. وى همچنين در آن سوى اين دو در، دو سرپوشيده ساخت و برپيرامون هم ديوارى بنا كرد.
12 / 367 / «عضدالدوله» بويهى گنبدى چهار رواقه و ضريحى از عاج ساخت و در پيرامون حرم نيز خانه هايى بنا كرد و براى شهر برج و بارويى نهاد. در همين دوره، «ابن شاهين» مسجد خود را كه متصل به رواق است، بنا كرد.
13 / 407 / در پى سقوط دو شمع بر روى فرشهاى حرم، حرم در آتش سوخت و سپس «حسن بن سهل» وزير، به تجديد بناى آن پرداخت.
14 / 479 / «ملكشاه سلجوقى» مرقد امام را زيارت كرد و فرمان داد ديوار پيرامون حرم را نوسازى كنند.
15 / 620 / «ناصرالدين الله، عباسى» ضريحى براى مرقد امام ساخت.
16 / 767 / «سلطان اويس بن حسن جلايرى» گنبد داخلى را ساخت و صحنى محصور به چند ديوار برگرد مضجع امام بنا كرد.
17 / 786 / «سلطان احمدبن اويس» دو گلدسته بنا كرد و آن دو را به طلا آذين كرد و صحن را توسعه داد.
18 / 914 / «شاه اسماعيل صفوى» پس از فتح، به زيارت امام حسينعليه السلام رفت و فرمان داد حاشيههاى ضريح را تذهيب كنند. او همچنين دوازده چراغدان طلا به حرم هديه كرد.
19 / 920 / «شاه اسماعيل» به زيارت كربلا رفت و دستور داد صندوقى از چوب ساج بر ضريح بسازند.
20 / 932 / «شاه اسماعيل دوم» ضريح مشبك زيبايى كه از نقره ساخته شده بود، را به مرقد امام هديه كرد.
21 / 983 / «على پاشا»، ملقب به «وندزاده» بناى گنبد را نوسازى كرد.
22 / 1032 / «شاه عباس صفوى» ضريحى مسى براى صندوق ضريح ساخت و گنبد را نيز به سنگهاى كاشانى تزيين كرد.
23 / 1048 / «سلطان مراد چهارم»، از سلاطين عثمانى، كربلا را زيارت كرد و فرمان داد گنبد را از بيرون با گچ سفيد كنند.
24 / 1135 / همسر نادرشاه، اموال فراوانى در اختيار متوليان حرم گذاشت و فرمان داد نوسازى گستردهاى درحرم امامعليه السلام انجام دهند.
25 / 1155 / «نادرشاه» كربلا را زيارت كرد و فرمان داد بناهاى موجود را تزيين كنند. او همچنين هديههاى گرانبهايى به گنجينه حرم هديه كرد.
26 / 1211 / «آغا محمد خان قاجار» دستور داد گنبد را به طلا آراستند.
27 / 1216 / «وهابىها» به كربلا يورش آوردند و ضريح و رواق را ويران كردند و همه نفايس موجود در گنجينه حرم را ربودند.
28 / 1227 / ساختمان حرم رو به فرسودگى نهاده بود. از همين رو، مردم كربلا براى «فتحعلىشاه قاجار» نامه نوشتند و فرسودگى گنبد را به وى اطلاع دادند. وى با فرستادن يك ناظر براى نظارت بر هزينهها و كار تجديد بنا، دستور داد بنا را نوسازى و ورقهاى طلاى روى گنبد را تعويض كنند.
29 / 1232 / فتحعلىشاه قاجار ضريح نقرهاى تازهاى ساخت، دل ايوان گنبد را به طلا آراست و همه آنچه را كه وهابيون ويران كرده بودند، بازسازى كرد.
30 / 1250 / فتحعلىشاه دستور داد گنبد بارگاه امام را نوسازى وگنبد حرم حضرت ابوالفضلعليه السلام را نيز برپا و تذهيب كنند.از سوى وى، وكيلش، ابراهيم خان شيرازى نظارت بر انجام امور و هزينهها را برعهده داشت.
31 / 1273 / ناصرالدين شاه گنبد و بخشى از طلاكارىهاى آن رانوسازى كرد.
32 / 1283 / ناصرالدين شاه صحن حرم را توسعه داد.
33 / 1351 / نوسازى زيرسازىهاى صحن.
34 / 1358 / «سيف الدين طاهر»، داعى اسماعيلى ضريح نقرهاى را به ضريحى نو بدل كرد.
35 / 1360 / سيف الدين طاهر يكى از گلدستهها را كه ويران شده بود، از نوساخت.
36 / 1367 / خانهها و همچنين مدارس دينى مجاور صحن به هدف توسعه آن، تخريب شد.
37 / 1370 / «مرحوم صبرى هلالى» به خطاطى و كتابتسوره دهر در حرم امام حسينعليه السلام و همچنين حرم حضرت عباسعليه السلام پرداخت. ضلع شرقى حرم ساخته و بدان افزوده و ايوانها و طاقها با كاشىهاى نفيس زينت داده شد.
38 / 1371 / گنبد تجديد بنا و به خشتهاى طلا آذين شد .
39 / 1373 / آينه كارىهاى سقف و رواقهاى حرم به طور كامل بازسازى وكاشىهاى معرقى از اصفهان براى آراستن حرم امام حسين(عليه السلام) و حضرت عباس(عليه السلام) به كربلا آورده شد. قسمتبالاى ايوان قبله (ايوان طلا) را طلاكارى كردند.
40 / 1383 / هيات نوسازى حرم براى نماى ديوارهاى بيرونى حرم سنگ هايى را از ايتاليا وارد كرد. «قنبر رحيمى» ستونهاى سنگى گران قيمتى براى نماى ايوان قبله اهدا كرد و ديوارهاى مقتل را نيز با سنگهاى مرمر تزيين كرد.
41 / 1383 / هيات نوسازى حرم به بلندتر كردن ايوانها و نماكارى ديوارهاى آنها با كاشى اقدام كرد.
42 / 1384 / يكى از نيكوكاران ستون هايى سنگى براى نصب در ايوان طلا هديه كرد.
43 / 1388 / ستون هايى سنگى از ايران وارد كردند و به برداشتن سقف قديمى ايوان پرداختند. رياست اوقاف عراق بالابرهايى براى سنگهاى مرمر در اختيار حرم گذاشت.
44 / 1390 / شمش هايى از بتون مسلح كه با پلهاى مسلح به هم متصل مىشد، زده شد تا بعدا ستونهاى سنگى ايوان را بر روى آنها استوار كنند.
45 / 1392 / كلنگ احداث بناى جديد ايوان طلا بر زمين زده شد.
46 / 1394 / طرح نوسازى و هماهنگ سازى صحن شريف تدوين شد.
47 / 1395 / تعميرات حرم امام و حرم حضرت عباسعليه السلام با كاشىكارى ديوارهاى جلو صحن و ساختن كتابخانه و موزه پيگيرى شد.
648 / 139 / اوقاف، تزيين ونوسازى ايوان طلا را با كاشى معرق و خاتمكارى انجام داد.
پىنوشتها:
1 – تاريخ طبرى، ج 11، ص 44. شيخ طوسى(ره)در «امالى» از قول عبدالله بن دانيه مىنويسد: درسال 247 ه . ق به زيارت بيت الله الحرام رفتم. بعد ازآن، به قصد زيارت عتبات عاليه به سوى عراق حركت كردم. اول به زيارت اميرمؤمنان(ع) رفتم و سپس روانه كربلا شدم. به كربلا كه رسيدم، ديدم حرم آن حضرت را تخريب كرده اند و زمين را شخم زدهاند و در آن، نهرها جارى ساخته و گاوها را به قصد شخم زدن مىرانند. گاوها نزيك قبر شريف كه مىرسيدند، از سمت چپ يا راست آن حركت مىكردند. هرچه به آن حيوانها تازيانه مىزدند، سودى نمىبخشيد و آنها اطاعت نمىكردند.
عبدالله بن دانيه مىگويد: نتوانستم قبر آنحضرت را از نزديك زيارت كنم، از دور سلامى دادم و برگشتم. چون به بغداد رسيدم، ديدم در ميان مردم سر و صدا بلند است. پرسيدم: چه خبر است؟ گفتند: پيكى خبر داده كه متوكل كشته شده است. من و بسيارى خوشحال شديم. گفتم: خدايا! اين شب در برابر آن شب! (امالى، شيخ طوسى، ص 209.)
2 – بحارالانوار، ج 53، ص 198، ح 18، باب 31.