در سالروز شهادت أمّ الائمه صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، اولین چاپ کتاب «فاطمه(ع) چشمه جوشان هستی» به زیور طبع آراسته شد.
این کتاب در پنج بخش، زندگانی فاطمه زهرا(ع) از زمان تولد تا هنگام شهادت را بررسی نموده و سعی دارد آموزه های عملی و تربیتی زندگانی آن حضرت را در اختیار مخاطبین قرار دهد.
چاپ اول کتاب در 500 نسخه و به قیمت 90000 تومان انتشار یافته است.
«فاطمه چشمه جوشان هستی» در 496 صفحه و در قطع رقعی توسط مؤسسه بوستان کتاب در قم منتشر شده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «فاطمه چشمه جوشان هستی»، به بخش کتابها مراجعه نمایید.
اولین چاپ کتاب «بحوث حول تقنیّة الدفاع فی الاسلام» در تابستان 1395 منتشر شد.
این کتاب که در خصوص مسأله حیاتی و مهم «دفاع» از نگاه منابع اسلامی و تجربه امت مسلمان میباشد به زبان عربی تألیف گردیده است.
چاپ اول کتاب در 500 نسخه و به قیمت 30000 تومان راهی بازار نشر گردید.
«تقنیّة الدفاع فی الاسلام» در 456 صفحه و در قطع وزیری توسط نشر رشید در قم به زیور چاپ آراسته شده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «تقنیّة الدفاع»، به بخش کتابها مراجعه نمایید.
در صبحگاه پنج شنبه مورخ 94/6/26 حجت الاسلام و المسلمین زمانی در جمع حجاج جانباز بالای هفتاد درصد در مکه مکرمه حاضر شد.
جمع حاضر که از ترکیب دو کاروان اعزامی از جانبازان سرافراز دوران دفاع مقدس جهت انجام فریضه حج تشکیل میگردید در صبحگاه پنج شنبه جهت مراسم ورزشی دور هم جمع آمده بودند که استاد زمانی با حضور در بین ایشان و همراهی با آنان به بیان مطالبی راجع به نگاه امیر مؤمنان علی (ع) به ورزش و ضرورت آن برای جامعه به ویژه جانبازان دفاع مقدس پرداخته و آن را ضروری دانستند.
چاپ هفتم کتاب «اعجاز بیان» در اردیبهشت 1394 منتشر شد.
در چاپ جدید، علاوه بر ویرایش متن کتاب و برخی تصحیحات، طرح جلد کتاب نیز تغییر کرده است.
این کتاب در 96 صفحه و در قطع رقعی توسط انتشارات جوانان موفق به چاپ رسیده است. لازم به ذکر است که چاپ های قبلی «اعجاز بیان» در 88 صفحه و توسط انتشارات کریمه اهل بیت(س) منتشر شده بود.
چاپ هفتم در 3000 نسخه و با قیمت 2800 تومان عرضه گردیده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «اعجاز بیان»، به بخش کتابها مراجعه نمایید.
حجت الاسلام و المسلمین زمانی، در جمع زائران عتبات عالیات درباره اهميت عيد نوروز و بهره برداري صحيح از آن در حرم مطهر مولاي متقيان امير عالم حضرت علي عليه السلام سخنراني كرد.
وي گفت: درباره نوروز در كتابهاي حديثي مختلف بيش از هفتاد روايت ذكر شده كه ميتوان آنها را بر دو قسم تقسيم كرد. برخي دانشوران، با تكيه بر برخي روايات آنرا كم اهميت ميدانند مثلا گفته شده أن المنصور تقدّم إلى موسى بن جعفر(عليه السلام) بالجلوس للتهنئة في يوم النيروز و قبض ما يحمل إليه فقال (عليه السلام ): «إني قد فتشت الأخبار عن جدي رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله فلم أجد لهذا خبراً» ؛ منصور به امام كاظم(عليه السلام) پيشنهاد كرد كه در نوروز براى تبريك و شاد باش و گرفتن هدايا جلوس كنند. حضرت امام كاظم (ع) در جواب فرمودند: من در ميان آثار جدّم رسول خدا(ص) تأييدى براى اين عيد نيافتم. البته برخي از پژوهشگران همچون مرحوم مجلسي اين روايت را بعنوان تقيه ذكر كرده است. و ميگويد امام كاظم خواست جلو سوء استفاده منصور را بگيرد.
ایشان خاطر نشان كرد: از سوي ديگر، فقيهان و محدثان ديگر با تكيه بر روايات بيشتر، مطالبي را كه حاكي از ارزش و اهميت اين روز دارد عنوان كرده اند از جمله: معلي بن خنيس از قول امام صادق (ع) نقل كرده كه حضرت در مورد نوروز فرمودند: انَّهُ مِنْ أَيَّامِنَا وَ أَيَّامِ شِيعَتِنَا ؛ اين روز به ما و شيعيان ما تعلق دارد.
حجت الاسلام و المسلمین زمانی يادآور شد: همچنین در روايات ديگري، عيد نوروز مورد تأييد قرار گرفته و برخی از علما در كتب فقهي خويش آدابي برشمرده اند. اين آداب عبارتند از: 1- طهارت و پاكيزگي 2- غسل نوروز 3- لباس تميز و پاك پوشيدن 4- چهار ركعت نماز بطريق خاص خواندن. اين دستورالعمل شبيه آدابي است كه در ساير اعياد اسلامي رعايت ميشود. امام صادق(عليه السلام)فرمودند: « إِذَا كَانَ يَوْمُ النَّيْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ اَنْظَفَ ثِيَابِكَ وَ تَطَيَّبْ بِاَطْيَبِ طِيبِكَ ؛ هرگاه نوروز فرا رسد غسل كرده و پاكيزه ترين لباسهايت را پوشيده و از معطرترين عطرهايت استفاده كن.
همچنین هديه دادن یکی از آداب عید نوروز شمرده شده است: « وَ اُتِيَ عَلِيٌّ بِهَدِيَّهِ النَّيْرُوزِ فَقَالَ عليه السلام مَا هَذَا قَالُوا يَا اَمِيرَالْمُوْمِنِينَ الْيَوْمُ النَّيْرُوزُ فَقَالَ اصْنَعُوا لَنَا كُلَّ يَوْمٍ نَيْرُوزاً » ؛ در روز نوروز هديه اي براي حضرت علي(ع) آورده شد. حضرت فرمودند: اين هديه چيست؟ آنان پاسخ دادند یا اميرالمومنين، امروز نوروز است. امام(ع) فرمودند: هر روز را براي ما نوروز كنيد.
همچنین یکی از آداب این ایام، صله رحم و ديدار با دوستان است. در اين روز ارتباط با بستگان و فاميل ار اعمال نيكو و شايسته است، و در روايات، نتايج و آثار فراواني براي صله رحم بيان شده است.
ایشان ادامه دادند: غير از اينها مرحوم شيخ حر عاملي (ره) در كتاب وسائل براي بهره برداري از اين مراسم و عادت خوب، نمازي را با كيفيت مخصوص ذكر كرده بدين شكل كه چهار ركعت نماز با دو سلام (دو ركعت دو ركعت) مى خوانى ركعت اول پس از حمد ده بار سوره «قدر» ركعت دوم پس از حمد ده بار سوره «كافرون» ركعت سوم پس از حمد ده بار سوره «توحيد» ركعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق» (معوذتين) خوانده میشود.
سخنران حرم علوی افزود در بررسي روايات اسلامي به اين نتيجه ميرسيم كه 8 مورد براي اهميت نوروز ذكر شده كه بعنوان منشور مطرح ميشود. حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند : إن اليوم الذي بويع فيه أمير المؤمنين ثانية كان يوم النيروز» روزي كه حضرت علي (عليه السلام) به خلافت رسيدند روز دوم كه مردم با ايشان بيعت نمودند، نوروز بود.
در پايان استاد زمانی بيان داشت: بيعت واقعي آن روز و امروز با امام عليه السلام در زندگي بشر تحول ايجاد ميكند و شما زائران از اين امر غفلت نكنيد و اميدوارم امسال در محضر اميرالمومنين علي عليه السلام زندگي و باقيمانده عمر ما با فرج امام زمان عج و با ديدار و عنايات و دعاي حضرت رقم بخورد و تحولي در وجود همه ما ايجاد شود.
در مراسمی که به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب (س) در حرم امیرمؤمنان حضرت علی(ع) برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین زمانی به ایراد سخنرانی در رابطه با شخصیت آن حضرت پرداخت.
ایشان ضمن تبريك ولادت حضرت زینب(س) بيان داشت: زينب، يعني زينت پدر و اين نامي است كه خداوند توسط جبرئيل به پيامبرش فرمود تا براي دخترعلي بن ابيطالب عليه السلام انتخاب كند، كه با انجام رسالت خويش زينت بخش پيامبر ص و ائمه شد و موجب افتخار و سرافرازي خاندان وحي و ولايت گشت.
وي افزود: امام سجاد عليه السلام وقتي خطاب به عمه اش عقيله ي بني هاشم در سخت ترين شرائط او را توصيه به صبر مينمايد و مي فرمايد: «يا عمه اسكتي انت بحمد الله عالمة غير معلمة و فهمة غير مفهمة » «عمه جان تو بحمد الله عالمه اي هستي بدون اين كه معلم داشته باشي و تو فهميده اي هستي بي آن كه كسي مطالب را به تو ياد داده باشد» پي مي بريم كه زينب كبري (س) علم و دانش خود را از طريق ديدن استاد و معلم به دست نياورده، بلكه از جانب خداي تعالي به آن حضرت اعطاء شد گرچه اندوخته و دانشش منتسب به پدر و مادر و جد خويش است.
استاد زمانی از قول امام سجاد عليه السلام بيان داشت عمّهام زينب عليهاالسلام در تمام طول سفر اسارت از كوفه تا شام، پيوسته نمازهاي واجب و مستحب خود را انجام ميداد، و رنجهاي سفر و مشكلات پرستاري كودكان يتيم و دلداري زنان داغدار، او را از اداي مناجات و تهجد غافل نميكرد، حتي در بعضي از منزلگاهها ميديدم كه وي در اثر ضعف و گرسنگي، به صورت نشسته نمازهاي خود را ميخواند، وقتي با نگراني علت آن را جويا شدم، ميديدم آن بزرگوار سهميه غذاي خود را ميان كودكان تقسيم كرده است ، و از شدت ضعف توانايي ايستادن نداشته است.
در شب عاشورا، نيز پيوسته در محراب عبادت ايستاده بود، نماز و نيايش داشت، با خداوند راز و نياز و مناجات ميكرد، و پيوسته اشك از چشمهاي او سرازير ميشد! عبادت و شب زندهداري زينب عليهاالسلام قهرمان كربلا به جايي رسيده بود كه حضرت سيدالشهدا عليه السلام هم از وي چنين در خواست ميكند: «يا اختاه، لاتنسني في نافلة الليل»؛ خواهرم! در نماز شب خود، مرا از دعا كردن فراموش مكن.
ایشان اضافه كرد: حضرت زينب سلام الله عليها در حجاب و عفاف به مرحله اي رسيده بود كه هيچ گاه همسايه ها صداي او را نشنيده بودند و شخصي او را نديده بود. آن بانو هرگاه مردم به خواب مي رفتند و شب همه جا را فرا مي گرفت، براي زيارت جدش پيامبر بهمراه علي (ع )و دو برادرش حسن و حسين عليهما السلام از خانه خارج مي شد.
يحيي مازني در مدينه همسايه حضرت علي عليه السلام بوده است وي مي گويد : من مدتي در مدينه در همسايگي علي بن ابي طالب عليه السلام و نزديك خانه اي كه زينب در آن زندگي مي كرد بودم. به خدا سوگند هر گز وي را نديدم و صدايش را نشنيدم. هرگاه مي خواست به زيارت قبر جدش رسول خدا صلي الله عليه و آله برود شب مي رفت و امام حسن عليه السلام جانب راست و امام حسين عليه السلام جانب چپ و امير مومنان عليه السلام در جلوي او حركت مي كرد و هنگامي كه به قبر شريف مي رسيدند، پدر از دختر پيشي مي گرفت و چراغ را خاموش مي كرد.
ایشان بيان داشت: امام حسين عليه السلام در معاشرت ها و روابط با خواهر خويش زينب (س) همواره به ايشان احترام مي گذاشت. هر گاه زينب عليها السلام برادر خويش امام حسين عليه السلام را زيارت و ديدار مي نمود آن حضرت براي تعظيم و بزرگداشت خواهر خود بپا مي خاست و مي ايستاد و او را در جاي خويش مي نشاند.
حجت الاسلام و المسلمین زمانی، با اشاره به توجه حضرت زينب به قرآن و تفسير آن، نكاتي تفسيري از محافل زيباي زينب كبري در كوفه را بيان داشت: كمك و مشاوره در امور زنان در حكومت علوي به عهده زينب (س) بود. وقتي عده اي در مدينه منوره بر عليه حكومت علوي حركتي را تشكيل داده بودند او و ام سلمه در ميان آنان رفتند و آنرا خنثي كردند.
در خاتمه خطيب حرم حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام ادامه داد گويا مصيبت و سختي، با سرنوشت حضرت زينب عليها السلام عجين گشته بود و خداوند صبر و پايداري را در او جلوهگر ساخت تا اسوه و الگويي براي همه پويندگان راه خدا باشد.
السلام علیک یا ابامحمد یا حسن بن علی، ایّها المجتبی و رحمة الله و برکاته
در آستانه ایام شهادت سبط اکبر رسول الله امام حسن مجتبی(ع)، و برای آشنایی هر چه بیشتر عاشقان آن حضرت با سیره عملی ایشان، فایل تصویری «مدیریت بحران در سیره سیاسی امام حسن مجتبی(ع)» بر روی پایگاه قرار گرفت.
این فایل به صورت تصویری (پاورپوینت) و برگرفته از کتاب «حقایق پنهان» میباشد که تحت نظر استاد زمانی تهیه و آماده شده است. مباحث مطروحه در سه بخش سامان یافته است:
- معرفی امام حسن مجتبی(ع)
- بحران موجود
- مدیریت بحران
برای دریافت این فایل میتوانید به به بخش «صوت و تصویر» مراجعه نمایید.
مدیریت پایگاه، از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال مینماید.
تجربه پاسخ به شبهات وهابیون در سرزمین وحی و برگزاری جلسات آموزشی برای روحانیون کاروان های حج و عمره توسط استاد زمانی، انگیزه ای شد تا با استفاده از مطالب طرح شده در این جلسات، فایلهای تصویری (پاورپوینت) این مباحث که مشتمل بر خلاصه ای از شبهات و پاسخهای آن است آماده و در سایت قرار داده شود. عناوین شبهات و پاسخها در دوازده عنوان سامان یافته که به شرح زیر است:
- شرک بودن توسل به انبیاء و اولیاء
- شرک بودن تبرّک به آثار اولیای الهی
- سجده بر فرش و دیگر ملبوسات
- بی فایده بودن زیارت قبر پیامبر(ص)
- عدم جواز تعمیر و ساخت قبور اولیای الهی
- ممنوعیت زیارت قبور توسط زنان
- تضاد شفاعت با سعی و تلاش ممدوح در قرآن
- عدم مشروعیت خمس
- تشکیک در امامت
- عقلانی نبودن امامت
- عدم وصایت پیامبر(ص) بر خلافت علی(ع)
- انکار ولادت مهدی موعود
برای دریافت این فایلها میتوانید به به بخش «صوت و تصویر» مراجعه نمایید.
مدیریت پایگاه، از انتقادات و پیشنهادات سازنده شما استقبال مینماید.
کتاب «حقایق پس از مرگ» که پیرامون حیات اخروی انسان به بحث میپردازد، توسط انتشارات مشعر منتشر شد.
این کتاب که در بردارنده ده فصل است در 384 صفحه و در قطع وزیری در تابستان 1391 به چاپ رسید.
برای معرفی بیشتر این کتاب به بخش کتابها مراجعه فرمایید.
حجتالاسلام والمسلمين رجبعلی زمانی، مدير جذب و سازماندهی امور روحانيون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به اينكه ملت ما مبتلابه فاصله گرفتن فرهنگ عمومی زيارت از فرهنگ ناب آن هستند، گفت: بحث زيارت در تمام فرازهای زندگی ما ايرانيان نقش دارد و حتی غير مسلمانان نيز اين وضعيت را دارند.
وی با اشاره به اينكه مسئله زيارت به فرهنگ عمومی مردم ايران تبديل شده است، اظهار كرد: بدون اغراق میتوان گفت يك سوم مردم ايران بلكه بيشتر در طول سال موفق به اجرای اين امر الهی میشوند.
اين روحانی كاروانهای حج و عمره اظهار كرد: اولين نكته در امر زيارت اين است كه زيارت به معنی بازگشت و توجه به پيمانی است كه انسان با برخی از افراد میبندد است. يعنی اگر كسی بخواهد تجديد پيمانی با فردی داشته باشد اين عمل وی را زيارت تعريف می كنند، كه گاهی از راه دور و گاهی از راه نزديك صورت میگيرد.
وی با تأكيد بر اين تعريف، عنوان كرد: اگر اين تعريف را در نظر بگيريم و فطرت انسانی را مورد توجه قرار دهيم، اين احساس در ما مشهود و قابل لمس میشود كه وقتی فردی به كسی علاقه دارد و بين او و محبوبش جدايی ايجاد میشود، تلاش میكند برای تجديد اين عهد و پيمان دوباره به سراغ محبوب خود برود.
حجتالاسلام زمانی، با اشاره به اينكه وهابيت در تلاش برای زير سؤال بردن اصل زيارت است، گفت: زيارت يك ريشه فطری دارد، حتی در ادبيات عرب نيز به مسئله ايجاد سكنه و آرامش در ديار محبوب اشاره و عنوان شده است كه زيارت در و ديوار خانه محبوب اگر چه جامد است و روحی ندارد، اما چون متعلق به محبوب است و محبوب در آن جای دارد سكينه و آرامش در فرد عاشق ايجاد میكند.
وی افزود: در مفهوم و فرهنگ همه زيارتها مطرح شده است كه تمام كسانی كه به زيارت میروند با امام خود تجديد پيمان و عهد میكنند. در روايات داريم كه برای شهادت اباعبدالله(ع) حرارات و محبتی در دلهای مومنان به وجود آمد كه اين حرارت هيچ گاه از بين نمیرود.
حجتالاسلام زمانی افزود: اگر از اين ديدگاه مسئله زيارت را بررسی كنيم معلوم میشود كه قلمرو زيارت قلمرو دل، عشق و محبت است در همه كشورهای اسلامی و همه كشورها اعم از مسلمان و غير مسلمان عموميت دارد.
وی با تأكيد بر اينكه فرهنگ زيارت فرهنگ عميقی است همراه با دل، كه در وجود انسان اميد ايجاد میكند، تصريح كرد: تمام كسانی كه میخواهند با كسی تجديد عهد كنند، بعد از زيارت در خود احساس آرامش روح دارند.
مدير جذب و سازماندهی امور روحانيون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به وجود فرهنگ زيارت در اديان آسمانی و غير آسمانی، تصريح كرد: فرهنگ زيارت يك فرهنگ عمومی و انسانی است. انسان هر كجا كه ممكن باشد اتصال به واجبالوجود پيدا كند زيارت را انجام میدهد و ما با اين هدف خانه خدا، مسجد حضرت رسول(ص)، عتبات عاليات و … را زيارت میكنيم كه میخواهيم اتصال به حق پيدا كنيم، به همين دليل است كه عشق به زيارت مطرح و در سيره ائمه به شدت مورد توجه قرار دارد.
وی با اشاره به عشق و علاقه حضرت امام(ره) به زيارت، عنوان كرد: بزرگان ما چهرههايی كه همه آنها را قبول داشتهاند و دارند، با فرهنگ زيارت و زيارت اهل بيت(ع) يك ارتباط عميق و ريشهای برقرار كردهاند؛ مثلاً در حالات حضرت امام(ره) كه از سال 42 تا سال 57 تبعيد بودند عنوان شده كه هر روز سه ساعت بعد از نيمه شب به طور عادی در حرم حضرت علی(ع) به سر میبردند و حتی زمانی كه به دليل كودتا در عراق نتوانستند به حرم امام علی(ع) خود را برسانند، از پشت بام كه حرم حضرت پيدا بود مشعول زيارت شدند.
حجتالاسلام زمانی در جمعبندی سخنان خود اظهار كرد: پس زيارت يك تربيت، استمداد و امداد بسيار قوی است اما اين مسئله فقط بخشی از زيارت است و بخش ديگر اعمالی است كه ما در هنگام زيارت ائمه(ع)، كه جزئی از فرهنگ شيعه است، انجام میدهيم.
وی در تبيين دلايل عدم تأثيرگذای عميق مسئله زيارت در بين هزاران زائر عمره گزار، حجگزار، زائر عتبات عاليات، حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه(ع) و …عنوان كرد: اول بايد دليل و هدف زيارت شناخته شود. سفر تفريحی بايد از سفرهای زيارتی جدا شوند، اگر قرار است به شهری سفر كنيم و آثار باستانی آن شهر را ببينيم، اين سفر غير از زيارت است.
زمانی با تأكيد بر اينكه در روايات ما به سفرهای تفريحی نيز توصيه شده است، گفت: بايد مسئله سفر از سفرهای زيارتی جدا شود. وقتی زائر قصد زيارت حضرت رضا(ع) را دارد بايد بفهمد ديدن اطراف مشهد بحث جدايی است و بحث زيارت يك بحث ديگر است. اگر اين تفاوت را توانستيم ايجاد كنيم تأثيرگذاری زيارت صد درصد خواهد بود.
وی تصريح كرد: اگر با قصد تفريح به شهری میرويم و در كنار آن فاتحهای نيز برای امامزاده آن شهر میخوانيم، طبيعی است كه چنين سفری تأثيرگذاری خود را ندارد.